Ίων Ν. Μπεράτης, Ευανθία Αποστολοπούλου, Μάρκος Ζώρζος, Αντώνιος Μούγιας
Επιστημονικό υπόβαθρο: Τα άτομα με ήπια γνωστική διαταραχή (ΗΓΔ) εμφανίζουν επηρεασμένη γνωστική λειτουργία σε έναν ή περισσότερους τομείς, η οποία όμως δεν είναι αρκετά σοβαρή ώστε να προκαλέσει δυσκολίες στην λειτουργικότητα, τόσο σε επίπεδο κοινωνικό ή επαγγελματικό όσο και της καθημερινής ζωής. Έχει παρατηρηθεί ότι υπάρχει αυξημένος κίνδυνος η ΗΓΔ να μετεξελιχθεί σε άνοια. Επίσης έχει βρεθεί ότι συγκεκριμένες παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα η συμμετοχή σε προγράμματα νοητικής ενδυνάμωσης, έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τον κίνδυνο εκδήλωσης άνοιας.
Σκοπός-μέθοδος: η παρουσίαση ενός καινοτόμου προγράμματος νοητικής ενδυνάμωσης, το οποίο περιλαμβάνει οικολογικά έγκυρες δραστηριότητες, αυξανόμενης δυσκολίας, που συνδέονται με πτυχές της καθημερινής ζωής. Επιπρόσθετα, θα παρουσιαστεί η μελέτη αποτελεσματικότητας του προγράμματος.
Μέθοδος: Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Alzheimer της Ψυχογηριατρικής Εταιρείας “ο Νέστωρ”. Συμμετείχαν 10 άτομα με ΗΓΔ, των οποίων η γνωστική λειτουργία αξιολογήθηκε ακριβώς πριν την έναρξη και αμέσως μετά το πέρας του προγράμματος παρέμβασης, με χρήση κατάλληλων νευροψυχολογικών δοκιμασιών.
Αποτελέσματα: Μετά το πέρας του προγράμματος, παρατηρήθηκε βελτίωση της γνωστικής λειτουργίας στους ακόλουθους τομείς: α) ψυχοκινητική ταχύτητα, β) προσοχή, γ) ενεργός μνήμη και δ) μνήμη γεγονότων. Επίσης, βελτίωση διαπιστώθηκε στον άξονα της διάθεσης, όπως αποτυπώθηκε από τη μείωση των καταθλιπτικών συμπτωμάτων στη κλίμακα GDS-15.
Συμπεράσματα: Το πρόγραμμα έγινε αποδεκτό με μεγάλη ικανοποίηση από τους συμμετέχοντες.Η βελτίωση που παρατηρήθηκε σε γνωστικούς τομείς όπως η ψυχοκινητική ταχύτητα, η προσοχή και η ενεργός μνήμη πιθανώς βοήθησε ώστε να ενδυναμωθεί η λειτουργία της μνήμης γεγονότων, καθώς οι προαναφερθείσες λειτουργίες έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν την ποιότητα επεξεργασίας των πληροφοριών και να οδηγήσουν σε πιο “ισχυρά” μνημονικά ίχνη. Επίσης, τα ευρήματα δείχνουν ότι η καλυτέρευση της διάθεσης είναι μια συνιστώσα, η οποία δεν πρέπει να παραγνωρίζεται από τα προγράμματα νοητικής ενδυνάμωσης που υιοθετούν ένα ολιστικό μοντέλο παρέμβασης.
12ο Πανελλήνιο Συνέδριο Γεροντολογίας και Γηριατρικής, Αθήνα, 2012
Δεν υπάρχουν σχόλια